Rozmowa z Małgorzatą Oleś - Analitykiem i Kierownikiem Projektów BPM

21.02.2018

Małgorzata Oleś pracuje w firmie Tecna od 4 lat i zajmuje stanowisko Analityka w Departamencie Analiz i Wdrożeń oraz pełni rolę Kierownika Projektów BPM. Opowiada o tym jak to jest łączyć pracę zawodową i naukową i jeszcze znaleźć czas dla siebie. Zachęcamy do przeczytania rozmowy!

Rozmowę z p. Agatą Chodowską rozpoczęłam od pytania dotyczącego wyboru studiów oraz sytuacji kobiet w IT. Jak to było u Ciebie? Skąd pomysł na taki wybór kierunku? 
 
Obecnie jestem doktorantką w Katedrze Systemów Informacyjnych Zarządzania w jednej z najbardziej uznawanych i prestiżowych uczelni w Polsce - Uniwersytecie Warszawskim, co niewątpliwie jest doskonałym wkładem teoretycznym do zadań i obowiązków, które wykonuję w Tecna.
Sektor IT jest jednym z najlepiej rozwijających się sektorów gospodarki światowej. Spowodowane jest to coraz większym udziałem IT w praktycznie każdej dziedzinie życia, który to trend najpewniej utrzyma się w najbliższych latach. Smartfon, laptop, tablet są powszechnymi narzędziami pracy i elementami życia. Masowość dostępu do technologii i różnorodność jej użycia wykreowała nowe zawody, a w tak bogatym wachlarzu propozycji na rynku pracy zauważyć można silniejszą pozycję kobiet, co mnie osobiście bardzo cieszy.
 
Czy sytuacja kobiet w IT zmienia się Twoim zdaniem na lepsze?
 
Choć mężczyźni stanowią dominującą grupę w obszarze nowych technologii, to liczba kobiet w IT z roku na rok jest co raz większa, co jest niewątpliwie pozytywnym zjawiskiem, ze względu na duże zapotrzebowanie na pracowników w tej branży.
Branże IT stają się bardziej otwarte i podejmują wiele dodatkowych działań, w celu zwiększenia zatrudnienia kobiet. Organizowane są cykle wykładów, eventy, konferencje oraz kursy programowania przeznaczone dla kobiet najczęściej w celu podwyższenia ich kwalifikacji lub od podstaw. Każda różnorodność w biznesie jest dobra, w tym także ta dotycząca płci. Kobiety doskonale spisują się na stanowisku w każdym obszarze IT – biznesowym i technologicznym.
 
Łączysz studia doktoranckie z pracą oraz szkoleniami. Co sprawia Ci największą satysfakcję? Jak radzisz sobie z tak wieloma obowiązkami?
 
Czy myślałaś kiedyś o tym, że chętnie byś rozciągnęła swoją dobę do 48 godzin? Że chciałabyś wygrać zamiast miliona złotych – kilka dni tylko dla siebie? Praca, uczelnia, rodzina – to jest to, czym oddycham- to jest moje życie, właściwie, gdy ktoś pyta mnie, jak sobie radzę z tak wieloma obowiązkami, to ponownie się nad tym zastanawiam i przypominam, jak wiele ich jest.
Połączenie wszystkiego jest niewątpliwie dla mnie dużym wyzwaniem organizacyjnym, wymagającym ode mnie systematyczności, dyscypliny wewnętrznej, terminowości, dokładności i zaangażowania. Jednak nie dałabym rady połączyć tego bez pomocy oraz wsparcia, które otrzymuję od mojego partnera, rodziny, przyjaciół i współpracowników. 
Największą satysfakcję daje mi realizacja marzeń i celów, dzięki którym mogę rozwijać wszystkie głęboko ukryte umiejętności. Spełnianie marzeń to dla mnie znakomity sposób rozwoju własnej osobowości. W życiu staram się otaczać ludźmi wypełnionymi pozytywną energią, którzy są dla mnie wzorem do naśladowania.
 
Pracujesz w firmie Tecna już kilka lat – jakie według Ciebie są plusy pracy w mniejszej firmie IT?
 
Mniejsza firma IT oprócz pracy „z kodem”, wymaga umiejętności wykorzystania kompetencji miękkich, łatwość nawiązywania kontaktów, utrzymywanie dobrych relacji z Klientem, spełniania jego potrzeb oraz wymagań. Osoby pracujące w naszej firmie dbają, aby Klient dostał produkt kompletny, łatwy w obsłudze i zgodny z oczekiwaniami. Tecna to firma, w której stawia się na sprawność działania, potencjał rozwojowy i wysokie kompetencje. Największym atutem pracy w Tecna są ludzie, którzy tworzą Nasz Zespół, moje Koleżanki i Koledzy, od których zawsze mogę otrzymać pomocną dłoń- nie tylko w sprawach zawodowych.
 
Jak wygląda Twój dzień pracy? Czym najchętniej się zajmujesz?
 
Praca to moja pasja. Właściwie cały czas jestem dostępna online i „pod telefonem”. Obecnie jestem Project Managerem, ale oprócz tego mam wiele innych obowiązków, prowadzę szkolenia, warsztaty, uczestniczę w konferencjach, prezentuję nasze rozwiązania u Klientów. Przynajmniej cztery razy do roku biorę udział w konferencjach branżowych, które są znakomitą okazją dla wymiany wiedzy oraz poznania nowych trendów.
Każdy z moich dni pracy jest zupełnie inny, trochę szalony i energetyczny- z jednej strony praca z Klientem, z drugiej – z zespołem specjalistów. Myślę̨ strategicznie, organizuję,  ubieram plany w harmonogramy, kieruję, motywuję, raportuję, kontroluję, rozwiązuję problemy, a przede wszystkim decyduję i reaguję. Obserwuję, co dzieje się wokół mnie, analizuję i przewiduję– PM musi być́ zawsze w gotowości, aby stawić́ czoło nowym wyzwaniom. 
Na moim stanowisku potrzebne są kompetencje merytoryczne, które rozwijają̨ się̨ równolegle ze stażem pracy. Merytoryka, to przede wszystkim znajomość  procesów biznesowych, założeń́ funkcjonalnych, wymagań́ aplikacji i stawianych przed nią̨ celów. Niemniej ważne są̨ kompetencje miękkie, takie jak: skuteczne podejmowanie decyzji, motywowanie Współpracowników, komunikacja, organizacja pracy zespołu i budowanie pozytywnych relacji. 
Każdy dzień pracy to dla mnie wyzwanie, możliwość zdobycia nowego doświadczenia i wiedzy, którą mogę wykorzystać w przyszłości.
 
TOP